Thursday, July 8, 2010

anGgota berfungsi tApi teTap diam!!

"bang camne ek nak ingat Allah?" pertanyaan adik usrah ku..aku senyum sinis sambil membetulkan seraban lamaku di depan cermin gelap di surau.."bang cmne ek nk elak wat dosa?"persoalan adik2 ketika perjalan pulang dari tengok perlawanan futsal dipadang di petang hari.."bang anggota kita di akhirat boleh bercakapkan?"..adik menyapa ku persolannya sambil ku menjemur kain di ampaian..ni pengalamn insan pada ku masih terlitas dipikiran.."time ingat tuhan warak sekejap..baik je sekejap..tapi bila nafsu meratah diri ar xngat ape dah..cmne nk ngt Allah 24jam bang"...waaaaaa..byk pertanyaan adik2 patut ku jawab..mungkin dengan hujah n dalil lebih bemakna..tpi xku bebankan fikiran adik2..dan ku nk pastikan jawapan ku menepati jawapan dengan kesesuian nya..mungkin menyenangka adik2 untuk faham dan meresap masuk dalam diri adik2.sayangnya jika ku silap menerang dan membuatkan adik2 memberontak njauh dari ku..ni la peluang keemasan untuk ku memasak duri2 indah pada empunya diri adik ku ..
dengan belaian sayang dihati ku menjawabnya denag slamber da berhujah meringankan pemikira adik2 yang mengharapakn jawapn dari tutur kata ku ..almaklumla da jadi seior ni kena berjaga2 kata klu xbinasa jadinya..berhujah menghurai mesti bijak dan biar berkesan..
aku mulakan denagn pertanayaan..ku mengorak langkah denga tersusun di pikiran untk ku fahamkan adik2..adik2 menjawab "adalah bang.. pertama diangkat tangan dan badan serta kaki"..muka jarang diberi sebagai jawaban..ku biarkan mereka menjadi pening sebentar..bibirku senyum..aku mengolah kata dengan berhati2..cuba tengok anggota dibadan kmu..

dan cuba tengok tangan kamu..tengok sekali memng xnampak..cuba perhatikan !!!jom sahabat sama2 kita belajar dari salah satu keajaiban anggota kita pada tapak tangn dan jari jemari..pernah ku berbicar dengan ayahku..pada mula nya aku menceritakan keajaiban sungi dalm laut yang ditemui oleh pakar ocean..kaji laut masuk islam kerna hanya al kitab..quran saja yng membincngkan dan mnyatakan wujud dibumi ini.perbncgn 3 surah antarnya surah alfurqan dan arrahman.ternya ada di jumpai di mexico..amat aneh bagi ku.ayah ku menyapaku dengan memberi ,beliau memberitahu..ape kah yang penting pengenaln diri bagi seorang rakyat disesebuah negara..jwpnya cop jari..apakah pentg bg seorng pengkaji untuk penyiasatan pembunuhan..jwpnnya cop jari...



beliau meghurai satu perkataan dari surah tetntu,yg menyatakan pada jari- jemari

kesan cop jari..jalur jalur setiap orang yang berlainan walaupun seseorang itu kembar..identiti setiap manusia dapat dikesan..betapa telitinya Alah mencipta kita..sedar kah kita..??

ayt tersebut menerangkan supaya memerhatikan dan memahmi mksdnya..ni jelas membuktikan kbnran Quran..kaedah n cara relevan pada zmn sekarang...(nanti ana bg tahu surah dan no ayt)



ngatlah adik2 susunan 5 jari dah terdapat nama Allah...liht la..depakan tapak tangn dann cari???dan bilangan nama2 Allah..99..susah nk abg ceritakan ..mungkin penghayatan yang mendalam perlu ..lihat gmbara2 dipaparkan ana ..betapa unik n hebat ciptaa Allah.. ni lah antara benda yng lahr ada pada angota badabn kita..dan byak lagi..jom!!!


istimewa tapak tangan untuk rawtan urutan secar islam..hebat2!!hidup tanpa dibayar..untung kerana percuma..tangn diguna untuk segalanya,doa,semasa sujud,makan,telunjuk,dan byak agi kegunaanya..lihatlah..maka ingatlah dirimu hampir dengnNYA sebenarnya ..masyaallah..subhanallah..



kedudukan jari berbentuk huruf alif lam,lam,ha..bila di gerakkan tapak tangan atas da bawah..cuba lakukan



ni lah faedahya pada insan ..Allahukbar!!
bukan nak berurus niaga..tapi unutk kesedaran umum..cra islam mengatasi maslah..alquran revlevan zaman berzaman..cukup malah mencukupi kehendak akhir zaman..







bukan niat ana nk menyokong produk islam..nk mempromosi..tapi sbagai contoh kesedarn insan menjadi modal insan..ambil lah iktibar dari anngota berfungsi tapi tetap diam..hanya orang yang beriman lagi berilmu mendapat kebaiknnya...ingtlah akhirat kelak anggota dapat berkata2..menceritakan ..mebongkarka segalanya tentang kita..apa yng telah kita lakukan..stiap saat dicatat apa sudah kita lakukan..adakah kita mnggunkannya dengn fungsinya dengan baik atau sebaliknya..wananguzubillah..

"setiap sesuatu yang diciptakan mesti ada hikmahnya..Pencipta Yang Maha Bijaksana"

2 comments: