Sunday, August 8, 2010

friend like an apple

Assalamualaikum..

ermm..manisnya apel!
nikmat lazat Allah berikan..Ya Rabbi.Maha Mencipta..

singgah sebentar di perpustakaan AZ-Zahrah,walaupun hanya sekejap bersama sahabat membuatkan kesegaran menyinari ana bila buku-buku mengelilingi mata ana,ilmu yang berfaedah ana dapat hari ini.selami pengkongsian ilmu bersama ..
di rak buku-buku terkini di sana,
pandangan ana tertarik pada sebuah buku yang lakaran kulitnya amat menaraik pemerhatian ana.

JOm kita selami sebuah kitab yang mudah difahami dan cara penyampaian yang santai lagi berfaedah.

Dalam sebuah kitab berjudul khamsun nasihah an nabawiyah min arrasul li at tifl al-muslim.secara ringkasnya di beri maksud 50 nasihat rasulullah untuk kanak-kanak.karangan Muhammad Ali Qutb.diterjemah oleh saudara Muhammad Akhyar dan Syahrin bin Jasah.Syarikat buku ialah Pustaka Al Shafa.cetakan pertama buku ini pada tahun 2009.
untuk pengkongsian kalian.merujuk muka surat 135 dalam kitab ini ada merakamkan satu hadis yng tertarik untuk saya ambil pengajaran iaitu bab MEMILIH TEMAN YANG BAIK.

rasulullah s.a.w. bersabda:
"Seseorang itu berada dibawah agama temannya.oleh kerana itu hendaklah dia melihat siapa dia akan berteman"
(HR. Muslim dan Abu Daud)

dapat ana simpulakn kisah pengajaran yang boleh diambil iktbar olah kitab ini pengarang memberi gambaran secara fizikal kepada golongan kanak-kanak yang mementingkan suatu yang dinmpak dimata kasar kanak-kanak.sangat menarik bagi ana.boleh dijadikan modul didikan untuk anak muda zaman sekarang.mungkin ini merupakan uslub dakwah secara santai tapi bermakna dan mudah di adaptasi dari hadis tersebut.

KISAHNYA BURUKNYA PENGARUH BERGAUL DENGAN TEMAN YANG JAHAT
seorang bapa menceritakan pada anaknya.

tatapilah maksud tersirat cerita ini.

dia memberi sekotak apel dan mengeluarkan buah yang busuk dari dalam kotak tersebut.dia mengangkatnya dengan tangan,lalu berkata kepada anaknya "lihatlah apa yang akan terjadi deanagn kotak itu setalah beberapa hari".
dan dia mengembalikan apel busuk itu kedalam kotak yang berisi apel baik semuanya.setelah beberapa hari,tercium bau busuk dari kotak itu.datanglah bapa dan anak tersebut dan membuka penutup kotak yang ada di depannya.ternyata sebahagian besar buahnya telah rosak dan berbau busuk yang amat sangat.ternyata sebahagian besar buahnya telah rosak dan berbau busuk serta ada yang berulat.bapanya tersebut berkata"
seperti inilah wahai anakku yang mulia ,keadaan orang-orang yang bergaul deangan orang-orang yang jahat.VIRUSNYA AMAT SANGAT!!

1 comment: